Collega’s Gitte en Dany openden hun DCD-koffer en lieten ons aan de hand van diverse opdrachten ervaren hoe iemand met DCD in het dagelijks leven functioneert.
DCD = Developmental Coordination Disorder = Coördinatieotwikkelingsstoornis of Dyspraxie.
Dit is een onzichtbare stoornis met een enorme inpakt op informatieverwerking, waardoor de schoolloopbaan ernstig bemoeilijkt kan worden.
DCD geeft aanleiding tot problemen met plannen, coördineren en automatiseren van (bepaalde) motorische vaardigheden (grove en/of fijne motoriek). Vaak zijn er ook gerelateerde leerproblemen.
Ondersteuners (type 4) begeleiden heel wat kinderen met DCD. Ze delen tips, doen aanpassingen, stimuleren en helpen bij organisatie en planning.
Onze folder: ‘Een leerling met DCD in de klas’ geeft alvast een hoop handige werktips voor het optimaal begeleiden van kinderen met DCD in het basisonderwijs.
Boeiend én confronterend tegelijk om als ondersteuner even in de schoenen van een leerling met DCD te staan!
